14 Mart 2012 Çarşamba

YAYGIN MALZEMELER

Kireç taşı:CaCO3
Kireç taşı+ısı-->CaO+CO2
CaO+H2O-->Ca(OH)2+ısı
Ca(OH)2:sönmüş kireç
Kireç+kum=harç
Kireç yapıştırıcı özelliğe sahip. Bu yüzden kumla karışınca harç oluyor. Tuğla yapımında da kullanılır.
Sönmüş kireç havayla temas edip (CO2 ile) sertleşir ve kireç taşı olur. Suya dayanıklı hale gelir.
Kil+Kireçtaşı=çimento
Çimento+kum+kireç=sıva
çimento+su+agrega=beton

CAM
Yapısında her silisyum atomu 4 oksijen atomuyla kovalent bağlanır. (kuvvetli kovalent) Düzensiz ve büyük molekküleri var.
Ca,K,Mg,Na da cam yapısında bulunur
Sodakalsik camı:elektrik ampülü, floresan ampülü,pencere camı
Kurşun camı (kristal cam): Zararlı ışınlardan korunma,ayna,süs,optik araç
Borosilikat camı:Laboratuvar,cam mutfak eşyası,astronomik ayna,optik araç. Isıya dayanıklı
Alimünosilikat camı:termometre,yanma tüpü,alevle temas eden her cam
Silis camı:Mikrop öldürücü lamba,UV lambası
Cam mozaik:Duvar ve döşeme kaplama
Cam köpüğü:Isı yalıtımı
Lamine cam:Kurşun geçirmez

Sadece HF ve bazı bazik çözeltiler camı etkiler.Camın dayanıklılığını artırmak için kireci artırılır.
Buzlu cam içinde CaF2 veya kemik sütü var
Dışarıdan içeriyi göstermeyen camlarda Ag var.

PORSELEN VE SERAMİK
Metal+ametal=seramik. anorganik. Kil, kaolen vb maddeler yüksek ısıda pişer.Pişmiş toprak.
Cam,tuğla,kiremit,fayans,porselen seramik grubuna girer.
Kili, sulu aliminyum silikat oluşturur.
Porselende gövde ve sır var.Işığı geçirir, suyu geçirmez. Ham maddesi kil,feldspat,silikat. Sağlık ürünlerinde feldspat çok. Porselen renksiz.
Seramiklerse gözenekli;suyu geçirir. Yüzeylerinde sırlama yok.Işığı geçirmez. Silikat,alüminat,su,metal oksit içerir.
Sırlamada metal oksit kullanılır.

BOYA
Örtücü,renkli,havaya dirençli,yıkanabilen,parlak,metal aşınımına karşı dayanıklı.
Çözücü, bağlayıcı,örtücü ve renklendiriciden oluşur.
Çözücü (inceltici): Uçucu kısım.Plastik boyalarda inceltici sudur.
Bağlayıcı:Pigment ve dolgu maddelerini bağlar. Su bazlı boyaların bağlayıcıları plastik, yağlıların yağdır.
Örtücü ve pigment (renklendirici):Suda çözünmez, yağda çözünmez ya da az çözünür, ışık ve havadan etkilenmez, örtücüdür.

ALAŞIMLAR
Altın,gümüş vb metaller yumuşak.
Bakır kolay aşınır.
Alaşımın amacı: Kullanışı artırmak,maliyeti düşürmek,dayanıklılığı artırmak


TEMİZLİK MALZEMELERİ

SABUN

Trigliserit+Kuvvetli bazın
Uzun zincirli karboksili asitlerin sodyum veya potasyum tuzları
Sodyum stearat
Sert sabunda bulunan:Na,Al,Ca,Mg,Ba,Li,Zn,Pb,Co,Cu

Yağ+su-->Gliserin+Yağ asidi
Yağ asidi+NaOH-->sabun

Hayvansal yağ serttir ve kolay çözünmez
Bitkisel yağ yumuşaktır ve bol köpüklüdür
Kireç ve sud kostik benzer maddeler
KCl arap sabununda kullanılan tuz
Silikat ve talk verimi artırır
Sodyum perkarborat sabun tozudur

Deterjan sert sularda bile köpürür. 
Lauril alkol+Sülfürik asit-->Lauril hidrojen sülfat-->bazla tepkime-->Sodyum lauril sülfat:deterjan
Toz deterjanlarda ayrıca köpük artırıcı,yapıcı ve düzeltici de var

Kuru temizleme:Kiri su yerine benzin ve trikloretilenle temizler

Sabun ve deterjanlar temizleyici ve dezenfektandır. Hidrofil ve hidrofob uçları vardır
Deterjanların çoğu yapısında benzen bulundurur. (alkil benzen sülfonat)
Deterjanlar sert suda bile temizler
Sabun çevreyi deterjandan daha az kirletir
Deterjanlar genelde klor veya boraks türü ağartıcılar taşır

ÇAMAŞIR SODASI

Sularda sertlik yapan iyonları çöktürür;sert sularda kullanılabilir.
Suda çözününce sabunlaşır. Yani soda da yağı temizler.

ÇAMAŞIR SUYU

Yükseltgenme yoluyla ağartır.
Mandırada, su sağlayan ünitelerde, gıda temizliğinde, ev işlerinde,hastalıklardan korunmada,yara tedavisinde kullanılır.
Klorlu ve oksijenli çamaşır suları var. 
Çamaşır sularının tamamı oksitleyici değildir. Oksitleyenler hücre zarındaki proteinleri parçalar.
Amonyaklı temizleyicilerde çamaşır suyu kullanılırsa zehirli klor gazı çıkar
Çamaşır suyuyla tuz ruhu,kireç sökücü vb asitler kullanılmamalı

Kireç:sert su
kireç sökücü:HCl
Yağ sökücü:NaOH
Lavabo açacağı:NaOH,KOH
Tuvalet açacağı:H2SO4,HCl

KARIŞIMLARIN AYRILMASI

TANECİK BOYUTU FARKI


Ayıklama:heterojen katı-katı karışımların ayıklanması.Bor madenlerinde istenmeyen maddeler renge göre ayıklama yapan makinelerde ayıklanır. Kömür; taş,çamur vb. maddelerden ayrılır. Fe,Ni,Co ayırmak için mıknatıslama yapılır. Bu da ayıklamadır.
Eleme:Elek kullanılır.
Süzme:Çayı posasından ayırmak için süzgeç,haşlanmış makarnayı suyundan ayırmak için keygir,laboratuvarda süzgeç kağıdı kullanılır. Otomobillerdeki yağ filtresi. katı-sıvı, katı-gaz karışımı.Toz maskesi.
Diyaliz:Süzme yöntemi.Katı-sıvı heterojenler için. Katı çok küçükse önce santrifüjleme yapılır. Çöktürülen koloit katı sonra diyalizlemeye uğrar.




YOĞUNLUK FARKI


Buğday-saman
Süt-kaymak
Suda çözünmeyen iki katı arasına su
Ayırma hunisi
Çöktürme (traverten,sarkıt-dikit):fosfatın uzaklşatırılması
Aktarma (dekantasyon):şarap-potasyumbikarbonat, zeytin yağı-posa, altın-toprak ve su. Çökelek ağır,iri taneli ve kristal yapıda olmalı
Yüzdürme:Sudan hafif katı cevherler-->Cu,Pb,Zn,sülfürlü cevherler




ÇÖZÜNÜRLÜK FARKI(BİR BİLEŞEN ÇÖZÜLMELİ SADECE)

Salamura peynir-tuz
Tuz-kum
Tuz-şeker-su olmaz!
Şeker-tuz-etanol olur
Kristallendirme (deniz suyundan yemek tuzu)
Ekstraksiyon (özütleme,çekme):organik çözücü,çay,söğüt ağacından aspirin,şeker pancarından şeker,bitkiden yağ,topraktan tuz,iyot-sudan CCl4. Organik maddeler çözücü olarak kullanılır.


KAYNAMA NOKTASI FARKI
Buharlaştırma (sırf katı eldesi)
Basit damıtma (destilat sıvı adı)
Ayrımsal damıtma (petrol):İmbik (simya) ile gül yağı yapımı

KARIŞIMLAR

Emülsiyon: benzin-su, zeytinyağı-su, CCl4-su, mayonez
Aeresol: duman (katı-gaz),sis (sıvı-gaz)
Koloit:süt,renkli cam,boya
Vurgun olayı: dekompresyon
   -İnsan vücudu 1 atm basınca uyum sağlar. Suyun dibine gittikçe basınç artar. Kan basıncı ve kalp atışı da artar.   Bilinç bulanıklığı başlar. Su yüzeyine buradan hızla çıkılırsa kanda çözünmüş gazların çözünürlüğü hızla azalır.Damar tıkanıklığı, akciğer yırtılması, felç vb. hasarlar oluşur. 
Glikol suyun donma noktasını alçaltır,kaynama noktasını yükseltir.Bu yüzden kışın radyatörlere glikollü antifriz denen karışım konur.
Karışımların oluşup ayrılmasında bileşiklere göre daha az enerji değişimi olur.

KİMYASAL BAĞIN TARİHSEL GELİŞİMİ

1-Empedokles: Sevgi ögeleri çeker, nefret de iter.

2-Demokritos: Tüm maddelerin atomları aynı ama dış yapıları farklı

3-Aristo: Her madde atomu aynı ama farklı düzenlere girince farklı şeyler oluşuyor


KİMYANIN TARİHSEL GELİŞİMİ

1-Ateş bulundu

2-Demokritos: Atomlar sürekli hareket halindedir

3-Aristoteles: Madde toprak,su,hava,ateşten oluşur.

4-Madde altına çevrilebilir mi? Ölümsüzlük iksiri bulunabilir mi?

5-Lavoisier: Kütle korunur

6-Dalton: Belli elementlerin belli sayıda atomlarından bileşik oluşur

7-Avogadro: Dalton'un atom teorisiyle Gay-Lusaac'ın hacimlerin oranı kanunlarını birleştirir.STP'de eşit moldeki gazların hacimleri aynıdır.

8-Berzellius:Polimer,izomer,allotrop vb. kavramları bulur.

13 Mart 2012 Salı

BİLİM FELSEFESİ

ÜRÜN OLARAK BİLİM
a-Doğrulanabilirlik:Deney ve gözlemle doğrulanıyorsa dolaysız, araç ve gereçle doğrulanıyorsa dolaylı doğrulama
b-Yanlışlanabilirlik:Tek bir yanlışlanabilirlik bilimselliğin ölçütüdür.

ETKİNLİK OLARAK BİLİM
a-Kuhn:Her dönemin bilim anlayışı toplumsal değerlerden etkilenir.Paradigma ve bilim dönemi var. Paradigma bunalıma girince bilimsel keşifler başlar.Yeni bir paradigma oluşuncaya kadar bu sürer. Yenisinin daha kapsamlı olduğuna inanırlar.
b-Toulmin:Kuramlar sabit bir ilerlemeyle gitmez. Birbirleriyle yarış halindelerdir.

BİLİMSEL YÖNTEM
-Olgusal,nedensel
-Dinamik
-Mantıksal
-Genelleyici
-Nesnel
-Eleştirel
-Ön deyide bulunur

KLASİK BİLİM GÖRÜŞÜ
-Bilim nesnel. Ön yargısız
-Gerçeklik tektir, çokluk aldatıcı. Fizik tek gerçeği bulur
-Ön yargı bilim adamını önler.
-Bilgi birikimseldir.Eski çağ insanlarından daha çok şey biliyoruz.
-Yeni kuramlar eskilerinin eksiklerini giderir ve onu kapsar
-Zamanla bilim yetkinleşir.Mutlaka bugün bilemediğimizi yarın biliriz.

KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ
-Her bilim dış dünyayı farklı yönlerden ele alır
-Bilim birikimsel değil.Arada duraksamalar oluyor
-Her şeye yanıt bulunamayabilir
-Sosyal bilimler ihmal edilmemeli
-Bilimsel çalışmalar toplumsal yaşamdan soyutlanamaz
-Dil çok önemli.Bilimin konusu olguların kendisi olmalı

SİYASET FELSEFESİ

-Siyaset felsefesi devletin neliğini,kaynağını,yapısını,amacını inceler.
-Birey
-Toplum
-Sivil toplum:İstek,özlem ve haklarını devlete karşı koruyan devletten bağımsız özgür insanların örgütü
-Birokrasi:Kamu hizmetlerini yerine getiren elemanlar toplumu
-Devlet:Siyasal ve hukuksal yöntem mekanizması
-İktidar:Devletin egemenliği
-Meşruiyet:İktidarın yasallığa dayanması
-Demokrasi
-Özgürlük
-Egemenlik
-Hak
-Hukuk
-Yasa

TEMEL SORULAR
-İktidar kaynağı ve meşruiyet ölçütü ne?
-Egemenliğin kullanış biçimleri?
-Devlet niye var?
-İktidar ne?
-Bürokrasi gerekli mi?
-Sivil toplum ne?
-Temel haklar neler?

DEVLET DOĞAL BİR VARLIKTIR!
Platon:İnsan kendi kendine yetmez. Devlet insanı mutlu etmeli
Aristoteles:İnsan politik bir varlıktır.Ahlaki olgunluğa devletle erişilir.
İbn-i Haldun:Devlet insanları kötülüklerden korumalı,ihtiyaçları gidermeli.Otorite gerekli

DEVLET YAPAYDIR!
Hobbes:İnsan bencil doğar.Devlet olmazsa savaş olur.Bu yüzden devlet sözleşmesi şart.
Rousseau:İnsan aslında iyidir, ama özel mülkiyet onun özgürlük ve eşitliğini aldığı için; eski özgürlüğe kavuşmak adına toplum sözleşmesi şart.

İDEAL DÜZEN OLAMAZ!
Sofistler:Adalet, güçsüzlerin güçlülere kurduğu bir tuzaktır ve doğa kanunlarına aykırıdr.İdeal düzen doğal düzendir ve toplumsal kökenli bir düzen olamaz.
Nihilistler:Evren amaçsız. Devlet özgürlük kısıtlıyor.

İDEAL DÜZEN OLABİLİR!
Liberalizm:Kapitalist ekonomi. Bireysel özgürlük çok mühim. Locke ve Mill.
Sosyalizm:Liberalizme karşı. Devlet sömürmemeli. Özel mülkiyet kalksın. Engels.
Adaleti Temel Alan Yaklaşım:Liberalizmin olumsulukları sosyalizmin olumluluklarıyla giderilsin. Sosal hukuk devleti.

ÜTOPYALAR
Gerçekleşmesi İstenilen
   *İdeal Devlet:Platon--> Yöneticiler filozof olsun
   *Erdemli Şehir: Farabi--> Peygamber yönetici olsun
   *Ütopya:Thomas More-->Sosyalizm gelsin
   *Güneş Ülkesi:Campanella-->Devletin başında filozof rahip olsun.İnsanlar hakkını alsın
Korku Ütopyaları
   *Cesur Yeni Dünya:Huxley-->Bilim ve teknoloji aldı başını gidiyor
   *1984:Orwell-->propoganda beynimizi mahvediyor

BİREY-DEVLET
-Hobbes ve Machiavelli:Devlet bireyden mühim.
-demokrasi, özgürlük, hukuk devleti,insan hakları vb. artık bireyin değerini artırıyor. (Locke,Montesqiueu,Rousseau)

DİN FELSEFESİ

TEOLOJİ VE DİN FARKI
-Din felsefesi genel anlamda dini,teoloji belli bir dini konu alır.
-Teoloji belli bir dinin dogmaları kabul eder ve özneldir. Din felsefesi nesneldir.

DİN FELSEFESİNİN PROBLEMLERİ
-Tanrı var mı?
-Evren yaratılmış mı? Sonlu mu? Ebedi mi?
-Vahiy imkanlı mı? Tanrı ve insan arası iletişim nasıl olur?
-Ruh ölümsüz mü? Beden ölünce ruha n'olur?

TANRI VAR!
Teizm
Deizm:Tanrı var ama din yok. Tanrı evreni yaratmış,yarattığı gibi bırakmış. Aristoteles,Voltaire,Rousseau
Panteizm:Tanrı evrendir. Plotinus,Spinoza,Bruno

TANRI YOK!
Ateizm:Marx,Nietzche

TANRI VAR MI YOK MU BİLEMEM!
Agnostisizm:Protagoras,Huxley,Spencer

AŞKIN=TRANSCENDENTAL:ÜSTÜN OLAN (TANRI)
İÇKİN=İMMANENT:TANRININ EVRENİN İÇİNDE OLDUĞUNU DÜŞÜNEN GÖRÜŞ
KOZMOGONİ:EVRENİN OLUŞUMUYLA İLGİLİ MİTOLOJİK VE DİNİ ÖĞRETİ
KOZMOLOJİ:EVREN OLUŞUMUNU İNCELEYEN FELSEFİ VE BİLİMSEL ÖĞRETİ

SANAT FELSEFESİ

-Estetik;güzelin n'olduğunu sorgular.Doğadaki ve insan yaratısı güzeli konu edinir.
-Sanat felsefesi sadece sanat eserindeki güzeli ele alır.

SANAT VE FELSEFE
-Eser nasıl oluşur?
-Farkı ne?
-Güzel ne?

SANAT NE?
1-Taklit:Platon ve Aristoteles. İdealar dünyasının bir takliti olan nesneler dünyasının takliti; taklitin takliti sanattır (Platon-->mimesis)
2-Yaratma:Taklite tepki.Doğa mükemmel değil. Sanatçı mükemmel eserleriyle eksikliği giderir.Sanat özgürdür.Sanatçı özgün eserler çıkarır.
3-Oyun:Schiller. Oyun ve sanatta mutlak özgürlük,kaygılardan uzaklaşma vardır ve yarar güdülmez.

GÜZELLİĞİN KAYNAĞI NE?
-Güzel ve Hakikat:Platon'a göre bu ikisi eşdeğer. Kant hakikati bilgisel, güzeli duygusal algılar. Hegel için ikisi de doğru.
-Güzellik ve Gerçek
-Güzel ve İyi:Platon iyiye idea der ve güzelin kaynağı da oldur. Kant güzeli estetik, iyiyi ahlak ile ilgili görür.
-Güzel ve Hoş:Sadece Kant bu ikisini ayrı görür.Hoş bize yarar sağlayan, güzelse karşılıksız beğenilendir.
-Güzel ve Yüce:Güzel sınırlı,yüce sınırsız.

SANAT ESERİNİN NİTELİĞİ
Güzelliğin Nitelikleri:
   *İçsel: Düşünceyi yansıtabiliyorsa artar.Amacını gerçekleştirmeli.
   *Dışsal: Orantı, simetri,uyum (çoklukta birlik)

Sanat Eseri ve Nitelikleri:
-İnsan yaratısı
-Özgün
-Yarar amacı gütmez
-Öz ve biçimde denge
-Kişisel
-Evrensel
-Kalıcı

ORTAK ESTETİK YARGILAR
YOK:Croce. Özneldir estetik yargı
VAR:Kant.

ETİK

AHLAK FELSEFESİ
-Genel-geçer değil.
-Ahlaki eylemin amacı ne?
-Ahlaki eylemlerde özgür müyüz?
-Ahlaklı olmaya doğamız uygun mu?
-Evrensel ahlak yasası var mı?
-Niteliği ne?
-Neden sorumlu olmalıyız?
-İyi,kötü,vicdan,erdem ne?
-Ahlak yasası:Genel geçer kurallar
-Ahlaki karar:Ahlak yasasına özgür iradeyle uymak
-Ahlaki eylem:Ahlak yasasına uyan eylem

AHLAKİ EYLEMDE ÖZGÜR MÜYÜZ?
Determinizm:Değiliz
Fatalizm:Değiliz
İndeterminizm:Sınırlayan bir şey yok bizi.Özgürüz
Liberteryelizm:Kural yok.Özgürüz
Otodeterminizm:Kişisel olarak özgür olabiliriz.Ahlaki olarak özerkiz.

EVRENSEL AHLAK YASASI YOK!
Hedonizm:Epikuros, Aristippos.Haz veren iyidir. Manevi hazlar maddi hazlardan üstündür.
Egoizm:Hobbes.Doğmız gereği benciliz. Kendimizi sever ve koruruz.
Anarşizm:Siyasal ideoloji. Birey en yüksek değerdir.Amaç istediğini yapmak ve kişiliğini geliştirmektir.
Nietzche:Ahlakın tanrısı öldür.Ahlak yasası güçsüzler içindir.Köle ahlakıdır.Yaratıcılık ve özgürlük en mühim şeyler.Üst insan olmak için kendi değerlerini kendin üret
Sartre:İnsan kendini yaratır.İsan önce var olur, sonra özünü belirler. Eylemleri kendi kararıdır.

EVRENSEL AHLAK YASASI VAR!
1-Öznel Özellikler
Utilitarizm:Eylemin sonuçlarının iyi olması,ahlaki olduğunu gösterir.
Sezgici Ahlak (Henri Bergson):Açık ahlak sezgi ahlakı;özgürlük ahlakı, kapalı ahlak toplumdan topluma değişen akla dayalı ahlaktır.İyiyi sezgi belirler.
2-Nesnel Özellikler
Sokrates:Erdem bilgi demektir. Mutluluk kaynağı bilgi.
Platon:İdea mutluluktur. İdealarda hiyerarşi vardır ve en üst tabakası "iyi"dir. Dünya hazlarında uzak dur.
Aristoteles:Mutluluktan geçen yol orta yolu bulmak
Farabi:İnsan hem iyilik hem kötülüğe yatkın.Eğitim ve akıl şart.Tanrıya uygun eylem iyidir.
Spinoza:İnsan doğanın parçasıdır. Tutku insanı kötüye,akıl iyiye götürür.İnsan kendini Tanrı yasalarına bırakırsa mutlu olur.
Kant:Ödev ahlakı. İyi niyetle yapılan iyidir.

ANADOLU'DA AHLAK
Mevlana:Aşk ve sevgi diyarı! İnsanda iyilik de kötülük de var.Akıl ve imanla tutku ve kötülüğe karşı koyan değerlidir.
Yunus Emre:Aşk ve sevgi! İnsan Tanrının yansımasıdır. Kendini bilmek tanrıyı bilmektir.
Ahmet Yesevi:Her şey ilahi aşkın tecellisi. Karşılıksız ve gönülden sev. İnsan evrenin özü.
Hacı Bektaş Veli:Halkı sevmek hakkı sevmektir.

ANTİMORAL:AHLAK KARŞITI
AMORAL:AHLAK ALANININ DIŞINDAKİ TUTUM

ONTOLOJİ

GERÇEK VAR OLAN:İnsan bilincinden bağımsız var olur.
SOYUT VAR OLAN:Tanrı,süpermen...
OLANAK OLARAK VAR OLAN:H2O, deniz kızı (somut veya soyut iki varlığın birleşmesiyle)

FELSEFE AÇISINDAN VARLIK
-Bütündür
-Somut,soyut,olanak olabilir
-Nihilist olarak da konu olabilir
-Statik veya dinamik olarak ele alınabilir
-İdea,madde,oluş olarak ele alabilir

BİLİNÇ AÇISINDAN VARLIK
-Parçalara böler.
-Nedensellik ilişkisiyle ele alır.
-Tartışmasız vardır

VARLIK VAR MI?


Nihilizm:Yok
   *Gorgias
   *Nietzche: Değer ve normlar insanı köleleştirir
   *Taoculuk:Tao görülmez, hissedilmez; sadece mistik yaşantıyla kavranır
Realizm:Duyusal olarak varlık var

VARLIK NİCELİĞİ


Monizm:Varlığın geist olduğunu düşünen Hegel.
Düalizm:Varlığın birbirine indirgenemeyen iki tözden meydana geldiğini savunan Descartes (ruh ve madde)
Plüralizm:Evrenin ana maddesinin ateş,hava,su,toprak olduğunu savunan Empedokles

VARLIK NİTELİĞİ


Varlık=Oluş
   *Herakleitos: Arkhe olan ateş dışındaki her madde sürekli oluş halinde. Her değişim logos (akıl) ile olur
   *Whitehead:Dünya sürekli yenilenir (yaratıcılık). Tanrı somutlaşma ilkesidir.
Varlık=İdea
   *Platon: Nesneler ve idealar dünyası var. Asıl varlık idea.
   *Aristoteles: İdealar nesne içindeki "öz"dür. Varlık için 4 neden--> maddi, biçimsel,fail (tetikleyen),final
   *Farabi: Zorunlu varlık Tanrı.
   *Hegel: Diyalektik idealizm. Varlık bilincine varınca tin olur ve kültür dünyasında kendini gerçekleştirir.
   *Berkeley: Varlık algılanmaktır. Algılayanla sınırlı ve öznel gerçeklik
Varlık=Madde
   *Demokritos:atom
   *Hobbes:Her şey cisimdir ve temel özelliği harekettir.Doğal nesne,insan eseri nesne ve sözleşmeye dayalı devlet,hukuk ve ahlak vb. nesneler var.
   *LaMettrie:İnsan makinedir.Hayvanın gelişmiş versiyonu.
   *Marx:Hegel'in diralektik idealizmini tersinden okur ve diyalektik materyalizm diye yutturur.
Varlık=Madde+Ruh
   *Descartes:Tanrı sonsuz töz,ruh ve madde sonlu töz.
Varlık=Monist
   Spinoza:Panteist. Varlık=evren
Varlık=Fenomen
   *Husserl:Görünen şey. Saf bilinç

ÇAĞDAŞ VARLIK FELSEFESİ


Yeni Ontoloji:Varlık bilgiden önce gelir. Deneysel temellere ve bilimsel bağdaştırmaya dayanmalı
   *Hartmann
Çağdaş Felsefe
   1-Engzistansiyalizm:Varoluş özden önce gelir.İnsan özgür.
   2-Analitik Felsefe
   3-Pragmatizm
   4-Post-Yapısalcılık (Yapı-Bozucu Felsefe):Göreceliği savunur.Akılcılığı eleştirir.
   5-Hermeneutik (Yorumlama) Felsefesi:Her okuma bir yorumdur.Her anlama da yorumdur. Tarihselciliği savunur.
   6-Post-Modern Felsefe:Kalıcı ve tek gerçek yok.Akıl ve bilimi eleştirir.Anti-rasyonel.

KOZMOS:KAOSTAN KURTULMUŞ EVREN
TÖZ:KENDİSİNDEN BAŞKA BİR ŞEYE İHTİYAÇ DUYMAYAN ŞEY



EPİSTEMOLOJİ

BİLGİ OLUŞUM SÜRECİ
-Bilen ve bilinen arası bağ:bilgi aktları 
-Özne:bilen
-Nesne:Bilenin yöneldiği
-Obje:Bilgi konusu,özne bilgisinden bağımsız
-Algı aktı:Çevremizi tanımamızı sağlar
-Düşünme aktı:Soyut kavramları bilmemizi sağlar
-Anlama aktı:Yapılanın neden yapıldığını anlamamızı sağlar
-Açıklama aktı:Gerekçe ve dayanak sunar

BİLGİ TÜRLERİ

Empirik Bilgi:Olayların nedenini açıklamaz.Hayatımızı kolaylaştırır.Yöntemsiz.Tesadüfi.Deneyim veya kültürel aktarımla elde edilir.Sistemsiz.Tutarlılık yok.Öznel.Genel geçer değil.Sebep açıklamaz.Sezgisel.

Dinsel Bilgi:Bilgiye ulaşma yolu iman,inanç,vahiy.Dogmatik.İlahi.Kuralcı.Metafiziksel. Felsefe gibi evreni anlayıp açıklamaya çalışır.

Teknik Bilgi:Nesnelerin şeklini değiştirip yararlı hale getirir.Pratik.Araştırma yöntemi ve bakış açısı bilimle aynı.Doğaya egemen olmamızı sağlar.Sonuçları bilimden daha az kapsamlı.Evrensel.Yarar amacı güder.

Sanat Bilgisi:Hazza ulaşma amacı var.Yaratıcı.Öznel.Ürünler tek ve orijinal ve somut.Amaç güzele ulaşmak.Evrensel.Güzellik ve beğeni geliştirir. Felsefe gibi yorumlama ve anlama çabasında.

Bilimsel Bilgi:Nedensel.Sistemli.Tutarlı.Genel-geçer.alanı geniş. Yığılgan (ilerler).Deney-gözlem. Kesin sonuç. Var olanı parçalara böler.
   İnsan(Toplum) Bilimleri:Tümevarım yöntemi kullanır. Sosyoloji,psikoloji,antropoloji,tarih,siyaset
   Formel (İdeal) Bilimler:Tümdengelim yöntemi kullanır.Matematik,mantık
   Doğa (Pozitif) Bilimler:Deney-gözlem ve tümevarım yöntemi kullanır.Fizik,kimya,bio
   Tümavarım:Endüksiyon-->Genelleme
   Tümdengelim:Dedüksiyon-->Sonuç çıkarma

Felsefe ve Bilim:Akıl ve mantığa dayanır.sistemli ve tutarlı.Evrensel.Meraktan doğar.Amaç doğruya ulaşmak.Eleştirel.Yaratıcı.Temellendirir.

BİLGİ FELSEFESİ VE TEMEL PROBLEMLERİ
Doğruluk (Hakikat):Düşüncenin gerçekle uyuşması
Gerçeklik (Realite):Zihnin dışında bağımsız olarak var olan.Duyuyla algılanan.
Temellendirme:Dayanak ve gerekçe bulma
-doğru bilgi var mı?
-Bilgi tamamen akıl ürünü mü?
-Gerçeği verir mi?
-Sınırları ne?
-Kaynağı ne?
-Ölçütü ne?
-Değeri ne?

BİLGİNİN İMKANI PROBLEMİ

1-Bilgi Mümkün Değil!
-Setisizm:Doğru bilgi imkansız.Bilginin doğruluğu ve yanlışlığı aynı anda kanıtlanabilir.Nesnelerin özü hakkındaki yargılardan kaçının
-Sofistler:İnsan her şeyin ölçüsü (ilk rölativist:Protagoras).Hiçbir şey yok,olsa da bilinemez,bilinse de aktarılamaz. (ilk nihilist:Gorgias). Anarşistler. doğru bilgi mümkün değil derler (ilk septikler). Bilimsel bilginin gelişmesine engel olurlar

2-Bilgi Mümkün!
-Rasyonalizm:Kaynağı akıl.Gerçek bilgi değişmez, doğuştandır.Bilginin mükemmeli matematiktir (tümdengelim). Doğa ve akıl arasında uyum var. Duyusal ve deneyimsel bilgiye kuşkulu bakarlar.
   *Sokrates: İroni ve maiotik (bilgi doğurtma) yöntemi kullanır.. doğarken unuttuğumuz bilgiyi anımsatır.
   *Platon:Nesneler dünyası (duyulara dayalı bilgi-doxa-,hareketliioluş ve bozuluş halindeki yaşam;yanıltıcı ve taklit dünya) ve İdealar dünyası (felsefi bilgi-episteme- ve kesin bilginin olduğu dünya) diye ikiye ayırır.
   *Aristoteles: Platon'a karşı. Var olanlar gördüklerimizdir.İdealar da gördüklerimizin içindeki öz, formdur. Doğuştan bilgi yok. Pasif (deney ve gözleme dayalı) ve aktif (pasifi dönüştüren) akıl bilgiyi oluşturur.
   *Farabi: Duyu, akıl ve nazar
   *Descartes:Akıl ve bilinç. Modern felsefe kurucusu. Tanrı aldanmaz ve aldatmaz.
   *Hegel:Akla uyan gerçektir.Deney ve gözleme başvurmadan sırf akılla doğru bilgiye ulaşılır. Diyalektik idealizm (tez,antitez,sentez--> karşıtlıklar aşılarak süreç ilerler)
-Empirizm (Deneycilik):Duyum ve deney. Akılcılığa tepki.Doğuştan bilgi yok.Fizik bilimdir (tümevarım)
   *Locke:zihin başta boş levha; dış ve iç deneyle dolar.
   *Hume:Zihnimizde duyumlarla algıladığımız izlenimler ve bunların sindirdiğimiz fikirler var.Her A olayı B olayının nedeni olmak zorunda değil (nedenselliği eleştirir). Alışkanlık yanıltıcıdır. Tümevarım yetersizdir.
-Sensualizm:duyum. Berkeşey ve Condillac
-Kritisizm:Akıl ve deney
   *Kant:Bilgi deneyle başlar ama akılla devam eder. Zihinde apriori olarak 12 kategori var.
-Entüisyonizm:Bilgiye sezgiyle ulaşılır. Akıl ve deney gereksiz.
   *Gazali:Kalp gözü (sevgi)
   *Bergson:Sezgi zekadan üstün. Çünkü o bütünü parçalamadan apaçık bir şekilde yakalar.
-Pozitivizm:Deney ve gözlem
   *Comte:Felsefe metafizikten kurtulmalı. Evren ortaçağ sonuna kadar dinle açıklanmış (teolojik aşama). Fransız İhtilali'ne kadar doğa üstü kavramlarla açıklanmış (metafizik aşama), ama artık gözlem ve deney çağı (pozitif aşama)
-Analitik (Çözümleyici) Felsefe:
  *Mantıkçı empirizm:Doğruluğu test edilebilen bilgi
  *Wittgenstein:Dille ifade edilemeyen şeyler saçmadır
-Pragmatizm:Doğru olan faydalıdır
   *James:Doğru düşünce etkili düşüncedir.
-Enstürmentalizm:Bilgi alet gibi hayatı kolaylaştırmalı
   *Dewey
-Fenomentoloji:Nesnelerin özü bilinebilir
   *Hussel: Paranteze alırsak öze kavuşuruz, geriye sadece saf bilinç kalır.

ANTİNOMİ:AKLIN ÇÖZEMEDİĞİ PROBLEMLER
APRİORİ:TECRÜBEYE DAYANMAYAN BİLGİ
APOSTERİORİ:TECRÜBEYE DAYANAN
EPOKHE:YARGILAMAMA TAVRI (SEPTİKLER)
FENOMEN:KANT'A GÖRE DUYULARLA ALGILANIR
NUMEN:FENOMENLERİN ARKASINDAKİ MUTLAK GERÇEKLİK (KANT)
TİN (GEİST): HEGEL'E GÖRE BİLİNÇLİ VARLIK

FELSEFEYLE TANIŞMA

-Üzerinde uzlaşılabilecek bir anlamı yoktur.
-Kant: "Felsefe değil, felsefe yapmak öğrenilir"
-Felsefe amacı:Yeni ve özgün bir bakış açısı ortaya koymak, yeni sorular ve yanıtlarla alanını genişletmek

ANLAMI
-Erdemli ve mutlu yaşama
-Sokrates:Neyi bilmediğini bilmek
-Platon:Düşünsel bir çalışma
-Aristoteles:Evrenin düzeni karşısındaki şaşkınlık
-Epiküros:Mutluluk için tutarlı eylemsel sistem
-İbn-i Sina:Hakikate hakim olmak
-Spinoza:Genelleştirilmiş matematik
-Hobbes:Doğru düşünmek
-Locke:Duyumlarımızla gerçek evreni tanımlamak
-Kant:Haklılığını kanıtlamak için yapılan düşünsel bir etkinlik
-Descartes:Felsefesiz yaşamak gözü kapalı yaşamaktır
-Bacon:Deney ve gözlem
-Hegel:Hakikat ve zihne inanç
-Nietzche:Aklın sınırlarını kavramak

NİYE FARKLI TANIMLARI VAR?
-Her çağın koşulları ve bilgi birikimi farklı
-Çeşitli konularla ilgileniyor
-Metafizik var işin içinde
-Jaspers:"Felsefe yolda olmaktır, felsefe yersiz yurtsuzdur;evine asla ulaşamaz. Hep eksik kalmakla yazgılı"

NİYE ANTİK YUNAN'DA DOĞDU?
-Ticaret yolları üstünde
-Refah
-Demokrasi
-Doğayı açıklarken doğal nedenlere başvurur
-Dinsel ve mitolojik açıklamaları reddeder

FELSEFİ SORULAR
-Merakla başlar
-Sorular daha önemli
-Öznel
-Nedir ve niçinle uğraşır,nasılla uğraşmaz
-Düşünseldir,eylemsel değil
-Var olanı bütün olarak ele alır
-Evrensel
-Kesin yanıt yok

VARLIK FELSEFESİ:ONTOLOJİ
-Varlık var mı?
-Varlık nedir?
-Arkhe nedir?
-Varlığın kökeni ne?
-Değişken mi? Bir mi? Çok mu?

BİLGİ FELSEFESİ:EPİSTEMOLOJİ
-Bilgi ne?
-Kaynağı ne?
-Ölçütü ne?
-Değeri ne?
-Doğru bilgi mümkün mü?

DEĞER FELSEFESİ:AKSİYOLOJİ
-Ahlak felsefesi veya etik
-İyi ne?
,Evrensel ahlak yasası var mı?
-Ahlaki eylemlerde özgür müyüz?
-Ahlaki eylemin amacı ne?
-Ahlak yargısının niteliği ne?

ESTETİK:Güzeli konu edinir
-Güzel ne?
-Ortak estetik yargı var mı?
-Doğadaki ve sanattaki güzel aynı mı?
-Güzelle doğru veya güzelle iyi arasında ilişki ne?
-Estetik ölçüt var mı?

FELSEFENİN İŞLEVİ
-Disiplinli düşünme
-Eleştirel bakış açısı:Otoriteyi eleştirir
-Bütüncül yaklaşım
-Bilme arzusuna yanıt
-Bilimlere tutarlılık sağlar
-Bilim,etik,sanat alanlarında çözümleme yapar
-Temel hak ve özgürlükler,demokrasi,anayasa,eşitlik,özgürlük,barış vb evrensel konulara katkı sağlar
-Bilinçlenme,anlama,merak,hayretin doyurulması
-Değerleri irdeletir
-Düşünce tarihini öğretir
-Kendimizi tanıtır
-İlkeli hayat
-Ön yargılarımızı çürütür.Ufkumuzu açar
-Hoşgörü verir.
-İdeolojilere kaynaklık eder

NİTELİKLERİ
-Sorular yanıtlardan mühim
-Akla ve mantığa uygun
-Öznel
-Temellendirir
-Evrensel
-Eleştirel
-Çözümleyici,kurucu
-Refleksif:Düşünce kendi üzerine tekrar yönelir (Kant)
-Dogmatik değil
-Küçülatif (ilerleme yok)
-Normatif
-Sistemli ve tutarlı
-Nedenselliğe dayanmaz
-Kesin sonuç yok
-Deneye dayanmaz
-Bütünleştirici ve birleştirici
-Kendini yeniler
-Yaratıcı
-İnsani bir etkinlik

HİKMET BİLGİSİ
-Kaynağı insan değil,ilahi
-Bilgi ve hakikatin asıl kaynağını bilmek. Varlık aleminin tüm inceliğini bilmek
-Bildiklerini hayata taşımak
-Konuşanın dediğini doğru anlamak
-Her şeyi yerli yerine koymak
-Doğru ve yanlışı ayırt etmek
-Ahlaklı olmak
-Uyumlu davranışta bulunmak
-İlkeli yaşamak
-Tanrının emirlerini doğru anlamak
-Etkileyen,düşünen,yön veren özne olmak
-Adil olmak
-Tanrısız yaşamamak
-Olayların perde arkasını görmek
-Dünya-ahiret dengesini muhafaza etmek
-Felaketi saadete çevirmek
-İyilik ve güzellik sahibi olmak
-Düşünceden korkmamak
-Tevhidi (birlik) yaymak
-Sorumluluklarını unutmamak
-Peygamber mesajlarını doğru anlamak
-Bütüncül bakmak
-Karanlığın önlenmesi

FELSEFE-DİL
-Felsefe akıl ve dil ile varlığı açıklar.Birtakım önermeleri dile getirir.

AKADEMİ:PLATON'UN FELSEFE OKULU
LİSE:ARİSTOTELES'İN FELSEFE OKULU